Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Tabergspokalen
Tävlingsdatum:
2025-09-06 -> 2025-09-07
Arrangör:
Jönköpings MK
Distrikt:
Smålands BF
Första anmälningsdag:
2025-07-21
Sista anmälningsdag:
2025-08-31
Tävlings plats:
Tabergsbanan
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Thony Bergström 070-4234261
Tävlingsledare Joakim Hallengren 073-1507617
Domare Fia Häggberg 070-3218931
Teknisk Chef Ted Rintala
RaceController Christian Nilsson
RaceController Jörgen Svensson
Säkerhetschef Henrik Nilsson
Miljöchef Katja Häggman
Tidsplan:
Fredag: Depån öppnar 12.00. Anmälan 17.00 – 20.00 Besiktning 17.00 – 20.00 Träning: Ca 17.15-19.30. Ett träningstillfälle på max tre varv erbjuds samtliga som skall deltaga i tävlingen under helgen förutsatt att du kör under den tiden banan är öppen för träning. Du köper en träningsbiljett (100kr) när du anmäler dig som du ger till dem på startplattan för träning innan du kör ut på banan. Skulle du inte hinna träna inom tidsramen återköps biljetten. Du anmäler/besiktigar dig först om du ska träna. Startnummer skall sitta på bilen. Lördag: Anmälan 06.30–08.00 Besiktning 06.30-08.00 Förarmöte: 08.15 Första start 08:45 Söndag: Förarmöte 08.15 Första start: 08.45
Resultatlistan anslås:
Löpande på den officiella anslagstavlan under speakertornet samt på www.raceoffice.se
Tävlingens genomförande:
Lördag: Förarmöte: 08.15 vid prispall Första start 08.45 Kval 1 Kval 2 Paus Kval 3 Kval 4 Söndag: Förarmöte 08.15 vid prispall Första start 08.45 Kval 5 Kval 6 2 st sista-chansenheat i seniorklass Paus Finaler Samtliga kör 6 kvalomgångar. I seniorklassen fylls lägsta finalen efter antal anmälda upp med 1:an, 2:an, och 3:an i två stycken sista-chansen heat. Övriga finaler efter kvalresultat. Startspåren lottas i denna final. Seniorer, veteraner, damer och juniorer beroende på antal vid anmälningstidens utgång i varje klass, B final vid minst 18 st, C final vid minst 25 st, D final vid minst 32 st. Veteranklass vid minst 18 anmälda, damklass vid minst 18 anmälda. Vid färre i respektive klass kan klasserna komma slås ihop. Meddelas vid anmälans utgång då vi ser antal. Runner-up tillämpas. Finns två stycken platser avsedda till runner-up med presenningar, dessa SKALL användas. Vid delad bil får man åka till depåplats om den andra chauffören skall ut i final innan. Vi avser att använda oss av alternativspår, meddelas vid förarmöte. Särskiljning vid lika poäng: bäst poäng i kval 6, kval 5, kval 4, kval 3, kval 2, kval 1 och därefter lottning. Ev lottning görs av sekretariatet. Poängräkning 7,5,4,3,2,1 Rödflaggat heat: Körs om direkt. Man kör inte ut i depån utan åker direkt till startplattan. Står där ett uppställt heat körs det rödflaggade efter det. Antal varv: Kvalomgångar 3 varv, sista chansen heat 3 varv, Finaler 5 varv
Gallring:
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring.
Planerat antal startande:
140
Startordning:
Vid start görs tummen upp sedan visas Ready to race skylt. Därefter startljus. När röd lampa slocknar går starten. 2 minuters regel: Förklaras på förarmöte.
Startuppställning:
max 6 bilar i bredd
Heatindelning:
Meddelas tävlingsdagen
Miljö:
Se G6.1 Presenning och Oljeuppsamlare obligatorisk, minst 10 liter ska användas vid uppställning i depån. Miljöstation finns för eventuellt vätskespill från bilar. Skrot och däck tas med av respektive förare. Sopor samlas i säckar/påsar och slängs i utställda containrar.
Tjuvstart:
Dubbla alternativspår vid tjuvstart.
Däckbegränsning:
Enligt folkracereglementet. Utan någon form av slirskydd. Däckrensning förbjuden överallt i enlighet med regelverket.
Avgifter:
Senior/damer 400:-, Juniorer har fri startavgift. Betalas kontant eller via swish vid anmälan på tävlingsdagen. Efteranmälan i mån av plats och möjlighet.
Avlysning:
Om tillstånd uteblir, vid färre än 65 st är anmälda eller vid Force Majoure kan arrangören besluta om avlysning av tävlingen i samråd med domare(S)
Reklam:
Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
Priser:
Prisutdelning vid prispallen kort efter avslutade finaler. Hederspriser utdelas samt prispengar till samtliga A-finalister.
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 31/8 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
: I första hand via ditt konto på raceoffice,efter det Ann-Mari Nottemark 073-5256902, Vid ej svar så skicka uppgifter via sms, när du fått svar kan du räkna dig som avanmäld. Återbud senast 48 timmar före tävlingens start. WO avgift 500:-
Anbud:
Ni som bryter under lördagen och vill att er bil ska gå på anbud på lördagen måste meddela detta till sekretariatet INNAN kvalomgång 4 har startat. När kvalomgång 4 startar sätts en lista med startnr upp med vilka bilar som är på anbudsförfarande. När sista kvalheatet gått i mål har ni 30 minuter på er att lägga anbuden. Anbudsförfarandet görs så snart som möjligt borta vid prispallen. Anbudslappar: Köps på anvisad plats tävlingsdagen. Kan betalas kontant eller med swish. Sålda anbudslappar köps ej tillbaka av jönköpings motorklubb. Betalmetod vid anbudsförfarande: Kontant, swish om båda parter är med på detta.
Alkotest:
Alkotest kommer utföras slumpmässigt under tävlingen.
Hemmaförare:
Hemmaförare skall ha en funktionär på banan per tävlingsdag (lördag & Söndag). Dessa meddelas till Thony Bergström via sms 0704234261. Hemmaförare ska även medverka på minst 1 arbetsdag inför tävlingen.
Grillkväll:
På lördagskvällen kommer det vara grillkväll i maskinhallen. Dit köper ni en grilltallrik som ni förbeställer innan tävlingen. Det kommer finnas en trubadur som spelar mellan ca: 18.00-21.00. All information angående lördagskvällen kommer finnas på våran facebooksida, Jönköpings Motorklubb.
Delade bilar:
Max två förare per bil.
Anmälan:
Endast via www.raceoffice.se
Informations Telefon:
Thony Bergström 070-4234261 i första hand helst via sms pga. arbetstider.
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".

Viktig info:

Alla som har servicefordon på 8 meter eller längre SKA föranmäla dem via sms på 0704234261. Skriv startnummer, antal tävlingsbilar och antal förare. Ni ställer er på anvisad plats när ni kommer till tävlingen. Ju större servicefordon ni har, enklast är det om ni är tidiga på plats. Kommer ni flera och vill stå ihop så kommer ni i samlad trupp. Ni som har flera fordon hänvisas till hästklubbens parkering. Ett servicefordon per tävlingsfordon i depån. Vi kan tyvärr inte erbjuda el i depån, ni får ha era elverk igång, men respektera varandra!
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Seniorer Herr,Dam,Veteran 43
Dam Dam 14
Veteran Veteran 6
Junior Junior 8