Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Älvsby 2-dagars 2025
Tävlingsdatum:
2025-08-01 -> 2025-08-03
Arrangör:
Älvsbyns MS
Distrikt:
Övre norra BF
Första anmälningsdag:
2025-07-01
Sista anmälningsdag:
2025-07-16
Tävlings plats:
Höghedens Motorstadion
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Jimmy Selin 0705756121
Bitr Tävlingsledare Benny Lindström 0738057540
Domare Benny Karlberg 0703497401
Teknisk Chef Jan Forslund 0706271142
RaceController Jörgen Nordgren
Administrativ Chef Annica Bergdahl 0730407562
Tidsplan:
1/8 Depå öppen 16:00 – 21:00 Anmälan 17:00 – 19:45 Besiktning 17:00 – 20:00 2/8 08:00 - 09:00 Anmälan 08.00 - 09.30 Besiktning 09:00 Funktionärssammanträde 09:30 Förarsammanträde 10:00 Första start Kvalomgång 1 Lunch Kvalomgång 2 Paus Kvalomgång 3 3/8 08:40 Förarsammanträde 09:00 Kvalomgång 4 Paus Kvalomgång 5 Sista chansen Senior Lunch Finaler
Resultatlistan anslås:
Löpande på Raceoffice.se och på anslagstavlan under sekretariatet
Tävlingens genomförande:
5 kvalheat om 3 varv Alternativspåret skall köras en gång per heat / final, se även tjuvstart nedan! Startordningen lottas och startspår enligt startlistan i kvalen. Startordning i kvalomgångarna, Veteran, Junior, Dam, Senior Sista chansen, 2 heat om 3 varv, vinnare går in i C-finalen. Startordning i finalerna junior, veteran, dam, senior Startspår väljes enl startlistan. A-B-C Samtliga klasser om fler än 30 startande/klass Runner up tillämpas i samtliga klasser
Gallring:
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring. Gallring sker i förhållande till antalet anmälda i respektive klass och efter anmälningsdatum & klockslag.
Planerat antal startande:
200
Startordning:
Veteran, Junior, Dam, Senior
Startuppställning:
6 bilar i bredd
Heatindelning:
Lottas via Raceoffice
Miljö:
Enligt gemensamma regler, se G2
Tjuvstart:
Kvalomgångarna Omstart, tjuvstartande förare bestraffas med 1 extra alternativspår. I övrigt enligt FR 7.5 & 8.1 (Uteslutning efter en andra tjuvstart) Finaler Omstart. Enligt FR 7.5 & 8.1 (Uteslutning efter en andra tjuvstart)
Däckbegränsning:
Enligt gällande folkracereglemente, FR-T 2.1, dubbade däck är ej tillåtet.
Avgifter:
Startavgift Senior 400,- Junior 250,- Efteranmälningsavgift 250,-
Avlysning:
Arrangören förbehåller sig rätten att avlysa tävlingen i samråd med domaren.
Reklam:
Kan komma att anbringas
Priser:
Hederpriser till samtliga finalister
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 16/7 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
Anbud:
Anbudslappar finns att köpa på plats under tävlingen, kan köpas med swish, kort eller kontanter. Endast SBF:s anbudslapp tillämpas. Varje fysiskt närvarande person som har giltig folkracelicens samt legitimation, som ska visas, har rätt att lägga ett bud på obegränsat antal tävlingsfordon vid ett och samma tillfälle. Varje anbud kostar 400 kr i expeditionsavgift. Vid ev. ägarbyte av bil tillämpas kontant betalning. Swish ENDAST om både säljare och köpare är överens om detta. Anbuden kan lämnas i en låst låda eller till anbudspersonal under söndag eftermiddag på anvisad plats.
Funktionärer:
Hemmaförare anmäler en funktionär i sin anmälan till tävlingen! Alla välkomna att anmäla sitt intresse till Jimmy eller Annica
Antal ordinarie förare och ev. Reserver :
150 seniorer + juniorer, ingen reservlista. Kan ändras beroende på antal i respektive klass
Startförfarande:
Rött ljus lyser före start och tjuvstartsdomaren kollar tummen upp. Ready To Race visas och start vid grönt ljus!
Säkerhet och info:
All eldning är förbjuden i depåområdet. Vid grillning inom området ska största säkerhet beaktas av respektive förare/team/familj för att inga olyckor ska hända. Brandsläckare skall vara framtagen och lättillgänglig. Vid svetsning och dylika heta arbeten skall egen brandsläckare, minst 6 kg pulver, vara framtagen och lättillgänglig. Kravet är att alltid ha en 6 kg pulversläckare märkt på depåplatsen. Tänk på att servicefordon (bussar) inte är försäkrade i depån, och vid platsbrist kan komma att förvisas ut ur depån av säkerhets och/eller utrymmesskäl. Alla ”övriga fordon”, cyklar, mopeder etc är inte tillåtna i depå under tävlingen. Depåtystnad 23:00 - 07:00, inga motorer varvas och lämplig ljudnivå, tack!
Informations Telefon:
0705756121
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Senior Herr,Dam,Veteran 52
Dam Dam 10
Junior Junior 10
Veteran Veteran 6