Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Skaraborgscupen delt.4 - Slättaracet 2025
Tävlingsdatum:
2025-08-16
Arrangör:
Vara MK
Distrikt:
Västra BF
Första anmälningsdag:
2025-06-16
Sista anmälningsdag:
2025-08-10
Tävlings plats:
Lidköpings Motorsport Arena
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Christer Johansson 070-333 23 32
Domare Lars Davidsson
Teknisk Chef Patrik Andersson
RaceController Klas-Åke Fredén
Säkerhetschef Josefin Möller
Miljöchef Melker Boesen
Administrativ Chef Therese Hagrydh
Tidsplan:
Fredag 15/8: Depån öppnar: kl 16:00 Anmälan: kl 17:00 - 20:00 Besiktning: kl 18:00-20:00 Lördag 16/8: Anmälan: kl 7:00 - 9:00 Besiktning: kl 7:00 - 9:00 Förarsammaträde 9:30 Första start 10:00
Resultatlistan anslås:
Anslås fortlöpande digitalt på raceoffice.se
Tävlingens genomförande:
Alla kör 3 kvalomgångar. Poäng delas ut efter passerande av målflagga enligt följande 7,5,4,3,2,1. Vid lika poäng till final räknas omgång 3,2,1 om lika sker lottning av tävlingsledningen Kvalheat körs i 3 varv och finaler i 5 varv. Klasser: Dam, Senior, Veteran, Junior och Träningsjunior Vid färre än 6 anmälda i Dam eller Veteran slås dessa klasser ihop. Finaler: Seniorer kör A, B, C final med runner up. Damer kör A final samt B final med runner up vid fler än 15 st. anmälda. Veteraner kör A final samt B final med runner up vid fler än 15 st. anmälda. Juniorer kör A final samt B final med runner up vid fler än 15 st. anmälda. Runner Up tid 5 minuter. Vid delad bil i finalerna så får man max 10 minuter på sig vid körning i 2 finaler efter varandra. Fler finaler vid större antal anmälda i respektive klass. Hur många meddelas på förarsammanträdet. Vid rödflaggat heat körs detta om direkt. Står det ett heat på startplattan körs det innan. Alternativspår tillämpas. Samtliga förare skall köra alternativspåret minst en gång per heat och finalheat Träningsjuniorer kommer att få köra minst 4 ggr var.
Gallring:
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring. Tidigare deltagande i cupen ger förtur
Planerat antal startande:
140
Startordning:
Meddelas på förarsammanträdet
Startuppställning:
Max 6 bilar i bredd
Heatindelning:
Lottas fortlöpande under dagen och anslås på raceoffice.se, Startspår är förlottade och anges på heatindelningen. Uppflyttning i heat kan förekomma under framkörning även ändring av startspår kan förekomma
Miljö:
Se Bilsportens styrande dokument, gemensamma regler G 6.1 och officiella meddelande Bulletin 2. Brännbart avfall kan lämnas på särskilt ställe i depån. Övrigt avfall tas med hem. Uppsamlingskärl samt tät presenning under hela tävlingsbilen ska finnas. 6kg brandsläckare synligt placerad
Tjuvstart:
Första tjuvstarten-2gg Alternativ spår. Andra tjuvstarten i samma heat/final av samma förare, uteslutning ur detta heat.
Däckbegränsning:
Enlig folkracereglementet
Avgifter:
Senior, Dam och Veteran 400 kr. Juniorer gratis Efteranmälan här på raceoffice.se tills vi stänger anmälan Vid efteranmälan äger arrangören rätt att ta ut en extra avgift, max 250 kr
Avlysning:
Vid fall av force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domare besluta om avlysning av hela tävlingen.
Reklam:
Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
Priser:
Pokaler delas ut till samtliga förare som kört final. Föraroverall skall bäras vid prisutdelningen
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 10/8 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
Depå:
Stora fordon parkerar på anvisad plats. Meddela gärna i anmälan om ni kommer med stort fordon (+8 meter). Vid behov kommer depå 2 också att användas. Inga elverk igång mellan 22:00-6:00.
Hemmaförare:
Alla hemmaförare måste ange minst 2 st funktionärer som hjälper till på tävlingsdagen. Funktionärer som klubben redan har fixat kan ej anges. Man hjälper givetvis även till i förberedelserna och efter tävlingen.
Delade bilar:
Glöm ej att ange vem ni delar med vid anmälan på Raceoffice. Max en (1) förare från varje klass och Max två (2) förare per tävlingsfordon
Anbud:
Anbudslappar säljs på anvisad plats. Kontant betalning av bilen, Swish endast om båda parter är ok med det.
Husvagn/husbil.:
Inga extra husbilar eller husvagnar i depåerna. Det går bra att ställa husvagn och husbil vid gokarten som vanligt. Dock kommer det bara att finnas EL till funktionärernas platser. Inget förbud mot elverk. Men använd gärna dessa med förstånd gällande placering och tid på dygnet.
Informations Telefon:
Robert Hagrydh 070-874 54 80, Christer Johansson 070-333 23 32
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Senior Herr,Dam,Veteran 9
Veteran Veteran 7
Dam Dam 6
Junior Junior 5
Träningsjunior Träningsjunior 2 / 9