Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Hedparksfestivalen 2025
Tävlingsdatum:
2025-07-24 -> 2025-07-26
Arrangör:
Fredriksbergs MK
Distrikt:
Nedre Norra BF
Första anmälningsdag:
2025-06-01
Sista anmälningsdag:
2025-07-19
Tävlings plats:
Hedparken, Tyfors
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Patrik Wikström 070-6493329
Bitr Tävlingsledare Jan-Anders Viren
Domare Gunnar Helghe
Teknisk Chef Torbjörn Andersson
Bitr Teknisk Chef Anders Karnberger
RaceController Åke Holmberg
Säkerhetschef Kjell Hellqvist
Miljöchef Conny Fagrell
Administrativ Chef Johnny Holmeberg 0703985191
Tidsplan:
Torsdag Depån öppnar 18:00. OBS! Anmälan av stora fordon enl ”övrigt” Incheckningen är öppen 19.00-21.00 Besiktningen är öppen 19.00-21.00 (Personlig utrustning skall finnas lätt tillgänglig) Depån stänger kl. 22.00. Vid senare ankomst finns möjlighet till parkering på stora parkeringen vid riksväg 26. Fredag Depån öppnar kl. 07.00 OBS! Anmälan av stora fordon enl ”övrigt” Incheckningen är öppen 7.00-9.00 Besiktningen är öppen 7.00-9.00 (Personlig utrustning skall finnas lätt tillgänglig) Förarsammanträde på startplattan 9.30 Första start 10.00 Lördag Förarsammanträde 8.30 Första start 9.00
Resultatlistan anslås:
Anslås fortlöpande digitalt på raceoffice.se samt på anslagstavlan
Tävlingens genomförande:
Fredag 3 kvalomgångar a 3 varv, poängberäkning 7,5,4,3,2,1 Lördag 2 kvalomgångar a 3 varv, poängberäkning 10,7,5,4,3,2 Vid lika poäng till final räknas högst poäng först oavsett omgång, näst högsta poäng först oavsett omgång, tredje högsta poäng först oavsett omgång därefter omgång 5,4,3,2,1, därefter lottning av programmet. A-final oavsett antal anmälda i klassen, B-final vid 18 eller fler anmälda i klassen. C-final vid 24 eller fler anmälda i klassen, Dam/veteran kör gemensamt under kvalheaten. Finaler körs i delade klasser. Juniorer kör A- och B-Final vid minst 15 startande, C-final vid minst 22 startande. Runner-up tillämpas. Finaler kan komma att ändras.
Gallring:
Fritt arrangören.
Planerat antal startande:
140
Startordning:
Junior, Veteran/Dam, Senior
Startuppställning:
Upp till 6 bilar i bredd. Ljusstart.
Heatindelning:
Lottas fortlöpande under dagen och anslås på raceoffice.se. Startspår är förlottade och anges på heatindelningen. Uppflyttning i heat kan förekomma under framkörning även ändring av startspår kan förekomma.
Miljö:
Se Bilsportens styrande dokument, gemensamma regler G 6.1 och officiella meddelande Bulletin 2. Brännbart avfall kan lämnas på särskilt ställe i depån. Övrigt avfall tas med hem. Uppsamlingskärl samt tät presenning under hela tävlingsbilen ska finnas. 6kg brandsläckare synligt placerad. Tomgångskörning max 1 min.
Tjuvstart:
I kvalheat: TVÅ poängs avdrag. Vid mer än en tjuvstart= uteslutning ur heatet. Vid tjuvstart i final: Vid mer än en tjuvstart= uteslutning ur finalen.
Däckbegränsning:
Enligt gällande regler, ej dubb.
Avgifter:
Dam, Veteran, Senior 400kr Junior 250 kr.
Avlysning:
Vid fall av force majeure samt för få anmälda deltagare äger arrangören rätt att i samråd med domaren avlysa tävlingen.
Reklam:
Arrangören äger rätt att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
Priser:
Till samtliga finalister. Samtliga pristagare skall bära föraroverall vid prisutdelningen.
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 19/7 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
Alkohol/Droger:
Enl gällande policy och reglemente. Alkoholprov kan förekomma.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före avsatt tid. Det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift tillkommer på 250: - Endast 2 st mekaniker ingår i anmälningsavgiften. Övriga räknas som publik! Entréband skall bäras!
OPUS PRO Tour 2025:
Tävlingen ingår i OPUS PRO Tour 2025. Mer info kring regler etc. finns att finna på deras Facebooksida. Gäller endast veteraner.
Anbud:
Anbudslappen kan köpas kontant eller med swish. Kontant betalning av bilen, Swish endast om båda parter är okej med det. Klubben köper ej tillbaka köpt anbudslapp. Endast SBF:s anbudslapp tillämpas. Dessa betalas kontant eller med swish. Varje fysiskt närvarande person som har giltig folkracelicens, som ska visas, har rätt att lägga ett bud på obegränsat antal tävlingsfordon vid ett och samma tillfälle. Varje anbud kostar 400 kr i expeditionsavgift. Vid ev. ägarbyte av bil tillämpas kontant betalning. Swish eller motsvarande elektronisk betalningsmetod tillämpas ENDAST om både säljare och köpare överenskommes om detta. OBS Dålig mottagning på platsen! Anbud fredag: För dem som bryter under fredagen kommer anbud ske 30 minuter efter sista heatet på fredagen.
Delade bilar:
Max en (1) förare från varje klass och Max två (2) förare per tävlingsfordon
Vatten:
Vatten finns, men EJ drickbart!!!
Övrig information till hemmaåkare:
Alla hemmaåkare som anmäler sig till denna tävling skall hjälpa till före tävling samt efter tävling!
Informations Telefon:
Upplysningar: Gällande anmälan, reserver, startbekräftelse: Johnny Holmeberg 070- 398 51 91. Gällande stora fordon, depå: Niklas Albinsson 070–3038294. Gällande tävlingen i övrigt: Patrik Wikström 070- 649 33 29
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".

Viktig info:

Öppettider depå, se tidsplan. Trailer och funktionärsparkering följ anvisning. FÖLJ DEPÅCHEF och funktionärers anvisningar! Endast en servicebil och tävlingsbil per tävlande i depån! Vid stor buss ska det stå minst 3 tävlingsbilar! Grill förbud i depån under pågående tävling. Ingen cykling i depå under pågående tävling. Gång fart gäller i depån!! Fordon större än 8 meter ska anmälas till Niklas Albinsson via SMS EFTER att startlistan har släppts på 070-303 82 94. Tystnad i depå från kl 23.00 till 06.00 Vi tar swish, men vi har dålig teckning på mobilnätet.
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Senior Herr,Dam,Veteran 106
Dam/Veteran Dam,Veteran 47
Junior Junior 26