Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Midnattsolcupen 1
Tävlingsdatum:
2025-06-20
Arrangör:
S:a Lappmarkens MK
Distrikt:
Mellan Norrlands BF
Första anmälningsdag:
2025-04-25
Sista anmälningsdag:
2025-06-15
Tävlings plats:
Folkracebanan Visjömon Åsele ( 1,5 mil mot dorotea)
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Björn Eriksson 073-803 66 90
Domare Örjan Eriksson 070-582 30 01
Teknisk Chef Jan Carlsson 073-757 34 38
RaceController Anders Berglund 070-674 81 26
Säkerhetschef Yvonné Nordlander 070-395 66 93
Miljöchef Kent Salomonsson
Tidsplan:
Tidsplan: Torsdag 19/6 19.00-20.30 Adm. Incheckning 19.00- 21.00 Besiktning Fredag 20/6 07.00-08.00 Adm. incheckning 07.00-08.45 Besiktning 08.30 Funktionärssammanträde 09.00 Förarsammanträde 09.30 Första start
Resultatlistan anslås:
Anslås på den officiella anslagstavlan på förrådscontainers långsida. Efter tävlingen anslås resultaten på ÖNBF:s och ÅMS Hemsidor
Tävlingens genomförande:
Midnattsolcupen är en minicup av ett unikt slag. Om man anmäler sig till cupen, köra man midsommarafton i Åsele och midsommardagen i Vilhelmina. Deltar man i cupen, deltar man med samma bil båda dagarna, bilen går inte på anbud i Åsele utan först efter tävlingen i Vilhelmina. Om man avanmäler sig dag 1 går bilen på anbud i Åsele, avanmälan måste ske innan finalernas start annars måste man ställa upp bilen i Vilhelmina för anbud dag 2. Kommer man med olika bilar till dagarna räknas man inte med i cupen, vilket betyder att man inte får några cup poäng och bilen går på anbud den tävlingsdag bilen körs. Man kan även anmäla sig bara till en dag under helgen om så önskas och då gäller samma där att bilen går på anbud vid tävlingens slut. Poängräkning 1:an 7p 2:an 5p 3:an 4p 4:an 3p 5:an 2p 6:an 1p Totalpoängen inplacerar i respektive final. Särskiljning: alla tre kvalheat räknas, särskiljning sker enligt placering i heat 3,1,2 därefter särskiljs förare genom lottning. Lottningen sker av sekretariatet. Cuppoäng: De första sexton i varje klass får poäng, 20, 18, 16, 15, 14, osv ned tom. 3 poäng Samtliga som deltar i båda tävlingarna får 5p. Vid samma slutpoäng i cupen gäller den som har bäst placering finaldagen är vinnare i cupen. I båda tävlingarna gäller: Samtliga förare kör tre kvalheat om tre varv. De sexton bästa juniorerna kvalificerar sig till C-,B-respektive A-Final De sexton bästa herrarna Kvalificerar sig till C-,B- respektive A-Final De sexton bästa damerna kvalificera sig till C-,B-respektive A-Final De sex bästa Veteranerna kvalificerar sig till A-Final Vid färre än sexton anmälda damer/juniorer kommer endast A- final att köras Runner up i C och B final Alla Finaler körs fem varv
Gallring:
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring
Planerat antal startande:
150
Startordning:
Juniorer, Veteraner, Damer och Seniorer
Startuppställning:
Ljusstart med sex bilar i bredd så långt som möjligt
Heatindelning:
Heaten och Startspår är för lottade, startordning efter startlista, i finalen väljs spår efter den totala poängen från kvalheaten
Miljö:
Se G6.1 Tänk på att servicefordon (bussar) inte är försäkrade i depån, och vid plats brist kan komma att förvisas ut ur depån av säkerhets och/eller utrymnings skäl
Tjuvstart:
Kval/finaler: Direkt omstart. två tjuvstarter av samma förare= uteslutning
Däckbegränsning:
Enligt Folkracereglementet 2025
Avgifter:
Seniorer 400:- Juniorer Gratis. Deltagande i cupen 600:- Avgiften betalas vid anmälan på tävlingsdagen, ingen återbetalning vid avanmälan. Avgiften går att Swisha.
Avlysning:
Vid fall av Force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domare avlysa tävlingen
Reklam:
Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar
Priser:
Hederspriser till samtliga finalister, prisutdelning efter finalernas slut. CUPPRISER: Hederspriser till de första 3 placerade i cupen. Samt ett fint pris till vinnarna i cupen Dag 2. I Vilhelmina kommer pris (bränslecheckar) att tilldelas den som rest längst ifrån, om det är flera långväga deltagare kommer priset att lottas ut. Ett hederspris kommer tilldelas den som har flest anbud på bilen. Förare som deltar i cupen (dvs kör samma bil båda dagarna) deltar i ett billotteri. För mera information om lotteriet se Facebook Midnattsolcupen
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 15/6 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
Straffavgift:
Tävlingsledningen och arrangören har befogenhet efter en tillsägelse ta ut en avgift för förare som inte rättar sig efter de miljöregler som gäller för denna tävling
Rullningar:
Efter rullning är det inte tillåtet att fullfölja heatet. Man tar sig ur bilen omgående och uppsöker sjukvårdspersonal
Cupbilar:
Inga bilar får lastats förrän prisutdelningen och anbud är genomförd.
Alternativspår:
Arrangören kommer tillämpa alternativspår, samtliga bilar skall i varje heat passera kontrollpunkt i alternativspår en gång.
Bärgning:
Bärgning kommer att ske med traktor/Gaffelbärning.
Säkerhet:
All eldning/grillning är förbjuden under dagtid. Varje Tävlingsfordon skall vid ingången till sin depåplats en brandsläckare på minst 6kg, de skall vara synlig! Saknas Brandsläckare = straffavgift enligt FR-regler 2025
Antal startande i respektive klass:
Minimum 30 seniorer för att tävlingen ska köras.
Anbud:
Enligt FR- reglemente för 2025. Kontant betalning av bilen. Swish endast om båda parter är okej med det. Anbuds avgift går att Swisha.
Övrigt:
Alkotest kommer att ske. Telefonnummer under tävling: 070-242 44 21 Hemmaförare meddelar minst 1 funktionär senast 11/6 via mail aselems@hotmail.com eller sms 0702424421
Speaker:
Mikael Hjelm
Informations Telefon:
070-242 44 21
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Juniorer Junior 17
Veteraner Veteran 15
Damer Dam 42
Seniorer Herr,Dam,Veteran 105