Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.
Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.
Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.


- Tävling:
- Allservicefestivalen
- Tävlingsdatum:
- 2025-06-13 -> 2025-06-15
- Arrangör:
- SMK Eda
- Distrikt:
- Västra BF
- Första anmälningsdag:
- 2025-04-08
- Sista anmälningsdag:
- 2025-06-09
- Tävlings plats:
- Hökedalens motorstadion, Charlottenberg
- Tävlingsform:
- Folkrace
- Omfattning:
- Nationell tävling med publik
- Funktionärer:
-
Tävlingsledare Nellie Höök 070-5804981 Domare Klas-Åke Fredén 076-6772162 Teknisk Chef Robert Lövgren 070-6955154 RaceController L- G Bran - Tidsplan:
- Fredag 13/6: Depån öppnar 15.00 Anmälan och besiktning 17.00-20.00 Hemmaförare anmäler & besiktar på fredag Lördag 14/6: Anmälan och besiktning 07.00-09.00 Funktionärsmöte 09.00 Förarsammanträde kl.09.30 Första start kl.10.00 Söndag 15/6: Funktionärsmöte 08.15 Förarsammanträde kl.08.30 Första start kl.09.00
- Resultatlistan anslås:
- Anslås tillsammans med PM fortlöpande digitalt på raceoffice.se samt på anslagstavlan, efter tävling på smkeda.se.
- Tävlingens genomförande:
- Tre kvalomgångar körs på lördag, två samt finaler på söndag. Kvalen körs med 3 varv, finaler 5 varv. Alternativspår körs en gång per heat och finaler. Runner up tillämpas. Heaten är förlottade. Arrangören förbehåller sig rätten att flytta förare i heat för att få jämna heat i kvalen. Poängberäkning 7,5,4,3,2,1. vid lika poäng efter kvalen räknas omgång 5,4,3,2,1. Därefter lottning via resultatsystem. Rödflaggat heat körs om direkt efter de heat som står på startplattan. Tävlande får ej åka in i depån. Skrotfålla vid depåavfarten dit fordon som bärgas på gafflar transporteras. Vid avanmälan före lördagens sista omgång går bilen på anbud på lördag, övriga anbud på söndag. Om bilen lämnar området mellan lördag och söndag skall vagnbok lämnas in till teknisk chef. Motorutrymme och ögla kommer att fotograferas.
- Gallring:
- Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring
- Planerat antal startande:
- 120
- Startordning:
- Redovisas på förarsammanträdet.
- Startuppställning:
- 6 bilar i bredd, ljusstart. Vid ev. fel, flaggstart
- Heatindelning:
- Heaten är förlottade.
- Miljö:
- Se Bilsportens styrande dokument, gemensamma regler G 6.1 och officiella meddelande Bulletin 2. Allt avfall tas med hem. Uppsamlingskärl samt presenning under hela tävlingen..En fylld 6kg pulverbrandsläckare i bilen vid besiktningen, förvaras sedan synligt i depån.
- Tjuvstart:
- Alternativspår körs 2 gånger. 2:a, uteslutning ur heatet.
- Däckbegränsning:
- Fritt enligt FR-reglementet.
- Avgifter:
- Senior 400:- Junior 250:- Efteranmälan +100:- kr WO-avgift 500:- kr
- Avlysning:
- Vid fall av force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domare besluta om avlysning av hela tävlingen.
- Reklam:
- Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
- Priser:
- Starande förare tilldelas en lott på lotteribilen som lottas ut på söndag efter tävlingen. Hederspriser till samtliga finalister. Förare som deltar i prisutdelning skall vara iklädd föraroverall.
- Startbekräftelse:
- Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
- Anmälningsinformation:
- Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 9/6 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
- Återbud:
- Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
- Delade tävlingsfordon:
- Max en (1) förare från varje klass och Max två (2) förare per tävlingsfordon
- Deltagare, klasser:
- Tävlingen öppen för förare med gällande FR-licens, Senior, Dam, Veteran, Junior och Träningsjunior . Vid mindre än 10 anmälda i dam- respektive veteranklass vid anmälans utgång kommer klasserna slås samman till en.
- Betalmetod vid anbudsförfarande:
- Endast SBF:s anbudslapp tillämpas. Dessa betalas kontant eller med Swish. Varje fysiskt närvarande person, som har giltig folkracelicens, har rätt att lägga ett bud på obegränsat antal tävlingsfordon vid ett och samma tillfälle. Varje anbud kostar 400 kr i expeditionsavgift. Vid ev. ägarbyte av bil tillämpas kontant betalning. Swish eller motsvarande elektronisk betalningsmetod tillämpas ENDAST om både säljare och köpare överenskommer om detta. Ej återköp av anbudslappar
- Övrigt/Depå:
- Hemmaförare anmäler en funktionär, minst 15 år, per SMS till Eva Karlsson, 070-3577003. Ett servicefordon per startande i depån på anvisade platser. På grund av platsbrist i depån så har vi begränsat antal platser för större fordon ( 8 m ). Först till kvarn, större fordon ska anmälas i rutan för övrig information. Ingen el eller dricksvatten finns vid banan. Alkotest kan förekomma.
- Informations Telefon:
- Ola Bergman, 070-5405183
- Delade fordon:
- Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
Viktig info:
Delad bil anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med"
- Tävlingsklasser:
-
Klass Profilklass Anmälda Senior Herr,Dam,Veteran 24 Junior Junior 10 Dam Dam 5 Veteran Veteran 0 Träningsjunior Träningsjunior 0