
AugustiRacet
Kolsva MS
Tävlingsinfo
PM 1 AugustiRacet 30/08 2025 • Fakta Funktionärer o Mål: Elin Herrgård o Start: Esa Silvasti o Alternativet: Kenneth Blixt • Ingen avlastning i Depån, utan avlastning sker på vägen mot kärrparkeringen. • All parkering av stora bussar skall ske längs med vallen längst till vänster i depån. • Max ett servicefordon per tävlingsbil. Ingen ”Paxning” i depån. Utan man parkerar sitt servicefordon samt tävlingsbil i sin ruta och tar ingen extraplats. Vill man som ett gäng stå tillsammans så behöver man då komma samtidigt. • 09:30 kommer infarten för fordonstrafik vid vägen att stängas. (Om någon motförmodan måste få in en bil efter detta måste det tas med tävlingsledningen, Då Entré personalen inte kommer att släppa in några bilar alls) • Startordning: o Senior o Träningsjunior 1 o Junior o Träningsjunior 2 o Dam/Veteran o Träningsjunior 3 • Antal Finaler: o Dam/Veteran: A & B. o Juniorer: A & B. o Seniorer: A, B & C. Vid ev. frågor kontakta Tävlingsledaren Rikard Eriksson, Tel: 070-82 16 933 Tävlingsledare Rikard Eriksson _______________
PM 2 ”Förarmötet” AugustiRacet 30/08 2025 Information om tävlingens genomförande. Detta dokument ersätter det fysiska förarmötet. • Heatframkallnings NR på masten vid framlottningen, Ljudsignal vid uppdatering av skylten • Tävlingen kommer köras med digitala ljusskyltar för GUL samt RÖD ”Flagg” Bestraffnings siffror samt varv kvar är även de digitala vid huvudposteringen. • Heaten i omgång 1 är förlottade inkl. spårlottning. Omgång 2 lottas efter avslutad klass i omg 1 för att kunna få in avanmälningar. Omgång 3 lottas i pausen mellan omgång 2 och 3. Ev. heatpåfyllning kan ske. • 2-Minutersregeln kommer att tillämpas. • “Ready to race” skylten passerar framför startlinjen. Start sker med startljus som slår om från Rött till Grönt. • Tjuvstartåtgärd Kval. Första tjuvstart -1 poäng andra tjuvstart i samma heat och förare genererar uteslutning ur heat. • Tjuvstartåtgärd Final. Första tjuvstart x2 Joker andra tjuvstart i samma heat och förare genererar uteslutning ur heat. • Alternativspår skall köras 1ggr/heat. Förare i alternativet skall lämna företräde till förare ordinarie spår. • På höger sida vid ingången till Alternativet finns flaggpostering/Ljustavla som gäller alternativspåret. • Kvalheaten körs 3 hela varv vilket innebär att första varvet börjar räknas när mållinjen passeras 1: gången. (Så heatet blir 3 och ¾ varv) • Runner-up i finalerna tillämpas. Det kommer finnas 2st mekplatser i anslutning till startplattan som skall användas för runner-up förare. Dvs ingen av runner-up förarna återvänder till sina egna platser. • Finalerna körs i 5 hela var vilket innebär att första varvet börjar räknas när mållinjen passeras 1: gången. (Så finalerna blir 5 och ¾ varv) Förare med högst poäng efter kvalomgångarna väljer spår först och sen efter fallande poäng. Särskiljning enligt följande Omg. 3,2,1 vid lika efter det sker lottning. • Var uppmärksamma på ”Gul flagg”. • Åk på banan, passa att åka för högt på kerbs då de är ”riktigt vassa”. • Om man bryter tävlingen måste man omgående meddela detta till sekretariatet med namn och startnummer. • Matpaus mellan omg 2 och omg 3 Max 30min. • Förare som på något sätt fått hjälp av funktionärer under heatet måste tydligt visa att de är ok för att fortsätta pågående heat. Uppknäppt bälte = avbrutet heat. • Vid ev rullning eller hård smäll i ett heat är det obligatoriskt att uppsöka ambulans för kontroll. Ambulansen är placerad vid sekretariatet. • Samtliga hemmaförare skall efter anbudens slut samlas vid kiosken. • OBS!! Komihåg att det är gång fart i depån som gäller. Vid ev. frågor kontakta Tävlingsledaren Tävlingsledare _______________
Biträdande RaceController Felicia Grundtman
Avslutade Heat
DQ – Diskvalificerad DNS – Startade ej DNF – Gick ej i mål T – Tekniskt fel har upptäckts J – Tjuvstart V – Varning (s= tilläggstid/p = poängavdrag/pl=placering)